Støvler

Sidste Nyt - Begivenheder - Arrangementer - Forsikring - Ideer

Støvler

Indlægaf Mathias Willerup » ons mar 17, 2010 9:37 am

Hej,

Jeg skal have mig et par støvler til sporten. Jeg håber at kunne finde en "hybrid" støvle som både dækker paragliding egenskaberne og ... isklatring (som jeg også dyrker, og hvor jeg har brug for nye støvler, mine nuværende er 17 år gamle).

Ville I tro disse støvler ville klare en "paragliding" test?

http://www.altrec.com/kayland/mens-mxt- ... ring-boots

Billede

Det er indtil videre de eneste isklatrestøvler som jeg kan finde som har lukkede snørebåndshuller. Den vigtigste feature i isklaterstøvler er hælen som har en lille fordybning ude på til at man kan hooke sine kramponer på...

Mathias
Mathias Willerup

Re: Støvler

Indlægaf Jonni Laumann » ons mar 17, 2010 1:18 pm

De ser bare totalt fine ud.. :D .Det er også keyland der laver de bedste paraglider boots...eneste forskel er nok den der alu eller carbon skinne inde i støvle, som er extra sikkerhed..men den er absolut ikke nødvendig... Forstuvede og brækkede ankler er nok den hyppigste skade, (men der er måske kun en ud af alle 200 danske piloter om året, der forstuver foden) men det er lige så meget fordi de fleste ikke varmer fodled op og dermed har let ved at vride om på de mere kuperede startsteder. Landinger efter en time i luften hvor ens fodled er kolde er også en risiko faktor...Derfor bruger jeg ofte neopren ankel støtter inde i støvlerne. Så sker opvarmning af led automatisk, og ved uheld giver det lidt extra....men man kan ofte se de øvede piloter flyve i sandaler eller bare tær...men som alt andet her i livet er det en Kalkulation af risiko og evner.

Det værste man kan gøre er at groundhandle uden hjelm!!!!!det har kostet flere liv (se uheld statestikker for USHPA)

Vi Snakkede lidt om det på mail....det kan være andre kan bruge disse oplysninger:

De fleste vandrestøvler har åbne nipler foroven, dvs ingen huller
øverst, hvor man krydser snøre rundt om nipler(kroge)...du kender
dem(bruger dem) helt sikkert. De er farlige for begyndere!!!!!

Høje eller halvhøje Støvler der ligner basketballstøvler (lidt grov
mønster under bund er bedst) med huller eller metal ringe HELE vejen
op..
Hvis man ikke har andet end støvler med åbne nipler er bukser med
elastik til at putte under støvlen så det dækker de åbne
nipler...Nødvendigt.og en udemærket løsning.... Evt bare sy elastik på
sin buks/dragt.

Der er udviklet støvler specielt til paragliding. Generelt meget lette
og nogle har Alu-skinne eller carbon beskyttelse til crash indbygget i støvle...

http://www.charly-produkte.de/shop-ssl/ ... index.html (200Euro)
Jonni Laumann
Webmaster

Re: Støvler

Indlægaf Poul Henriksen » ons mar 17, 2010 5:42 pm

Hej Mathias.

Først og fremmest, velkommen i klubben. Vi glæder os til at få dig skolet, så du kan møde os deroppe hvor det hele bliver lidt sjovere.

Støvlerne ser rigtig fine ud og kan sagtens bruges.

Men jeg mener at du først og fremmest skal købe støvlerne til det formål som du mest skal bruge dem til. Altså ment på den måde, at hvis du skal vandre og klatre i dem det meste af tiden, så skal du købe nogen støvler som passer til det formål. Med hensyn til hægter el. snørehuller, så skal du ikke gå så meget op i det, for det er der ikke andre som gør. Hvis man er bange for at linerne skal hænge fast i hægterne, så er der flere måder at undgå det på. Jonni har nævnt en måde, et par andre er at putte gaffatape rundt om og hvis det ikke virker særlig smart, så kan man tage nogen lange skisokker på og bukke dem ned over hægterne.
Specielle paragliderstøvler......hmmm, hvorfor?......., så tror jeg nu pengene vil være givet bedre ud til et par gode vandrestøvler.
I henhold til DHPU´s Håndbog, så skal man have "solidt fodtøj" på. Det vil sige fodtøj med ankelstøtte og som man kan stå fast i.
Poul Henriksen
Bestyrelsesmedlem

Tilbage til Klub Forum