Rating-certificering og Pilot-ID

Sidste Nyt - Begivenheder - Arrangementer - Forsikring - Ideer

Rating-certificering og Pilot-ID

Indlægaf Jonni Laumann » fre jan 30, 2009 11:35 pm

Vejledning til certificering og Pilot-ID
DHPU har af SLV fået retten til at certificerer piloterne i DHPU. Reglerne findes i Safypro og Parapro.
Certifikat skal fornyes hvert år af chefinstruktøren i pilotens stamklub.
Som Medlemmer:
Medlemmer certificeres af chefinstruktører i klubberne. Chefinstruktører kan samarbejde med instruktører
i klubben om at kontrollere at praktiske krav er opfyldt. Logbog afleveres til instruktører, som udfylder
progressionskort, som godkendelse af praktiske øvelser. Teoretisk prøve afholdes og resultatet
underskrives af kontrollant/instruktør. Teoriprøve og Progressionskort sendes til Sekretariatet. Evt. kan kopi
af Logbog vedlægges med progressionskort som dokumentation for flyvetid og krav til flyvninger.
Som Chefinstruktør:
Chefinstruktører i klubber under DHPU kan certificerer piloter, der opfylder krav i Safypro eller Parapro ved
at følge efterfølgende vejledning:

1. Alle nødvendige informationer om piloten indlægges i DHPU’s administrationssystemet via
internettet. Husk foto.
2. Ved opgradering af rating.
• Chefinstruktør udfylder og underskriver Progressionskort, der sendes til sekretariatet.


• For trin 2 og trin 3:

1. Eleven gennemfører prøven under overvågning af instruktør/kontrollant og
prøveskema sendes direkte til sekretariatet.

2. Sekretariatet retter prøven og arkiverer prøveskema.

3. Sekretariatet registrerer resultatet i DHPU’s administrationssystem og sender
resultatet til eleven på mail eller brev.

• For trin 4: Dokumentation af bestået teorikrav indsendes til sekretariatet. S-teori sendes
ofte direkte til sekretariatet af kursusholder.

3. Klubben rekvirerer via systemet medlemsnummer, Pilot-ID eller rating-kort. Sekretariatet modtager
automatisk e-mail med informationer om at klubben har bestilt Id-kort eller rating-kort. Det er en
forudsætning at Sekretariatet har modtaget korrekte oplysninger og godkendt Progressionskort og
prøver for den pågældende pilot på det pågældende trin.

4. Ved fornyelse af rating-kort kan sekretariatet bede om nyt Progressionskort for pilotens trin.

5. Sekretariatet udfærdiger Pilot-ID/Ratingkort og meddeler klubben via mail, at dette er foretaget.

6. Pilot-ID og/eller Rating-kort sendes til klubbens Chefinstruktør.

7. Chefinstruktøren udleverer Pilot-ID og Rating-kort til piloten.
Det tilstræbes, at alle rekvisitioner ekspederes af sekretariatet i løbet af fem arbejdsdage (kræver at alle
informationer er modtaget korrekt).

Det er ifølge Luftfartsloven påkrævet, at have gyldigt Pilot-ID og certificering ved flyvning i Danmark.
Udenlands certifikater kan anvendes, indtil piloter har været bosiddende i Danmark i 30 dage. Udover
certifikat skal pilot også have en lovpligtig ansvarsforsikring.
Chefinstruktører, eller instruktører i samråd med chefinstruktør, har retten til at fratage certifikat eller
rating fra stampiloter i deres klub, hvis krav til niveau og airmanship ikke længere er opfyldt. Det er
chefinstruktørens ansvar at piloterne, der er certificeret i chefinstruktørens klub, lever op til krav for
flyvning og de pågældende trin eller klasse.
Jonni Laumann
Webmaster
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors okt 30, 2008 1:18 pm

Tilbage til Klub Forum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere

cron