Motorflyvning regler og misforståelser

Sidste Nyt - Begivenheder - Arrangementer - Forsikring - Ideer

Motorflyvning regler og misforståelser

Indlægaf Jonni Laumann » ons feb 18, 2009 6:51 pm

fra...ALEX HAARSLØV.

For at gøre en lang historie kort og begrave en masse idiodiske rygter kan det her med fortælles efter en lang og behagelig snak med vores alle sammens udannelses chef NILS JENSEN , DHPU , gældende regl sæt for motor flyvning er som føelgende , pungt 1 hvis du i vil flyve med motor skal de ske efter regl sættet i bl 9-5/udg 4/8.12.2004/5 altser hvis du har VFR. og parapro 3 er du selvstændig pilot må du gerne flyve du skal ikke have nogen særlig kenskab til motor men det ville nok være en god ide at spørge andre om gode fif, du skal have rednings skærm med hvis du flyver mere en 150 meter ovre jorden din motor må ikke yde mere en 25 hk ,den må heller ikke larme for meget, man skal holde en afstand på ikke mindre en 25 meter til menesker biler huse tam dyr der græsser , så kort sagt god flyvning for dem med vfr og pro trin 3.

MVH. ALEX HAARSLØV.
Jonni Laumann
Webmaster

Re: Motorflyvning regler og misforståelser

Indlægaf Jonni Laumann » ons feb 18, 2009 6:51 pm

Der er røre i vandene, hvis man læser på DHPU forum ang nye/flere regler...for ppg

se bla...her:
http://www.dhpu2.dk/forum/viewtopic.php?f=6&t=138
..men det kan være meget bygger på misforståelser...og i denne sag er nogle extra regler uundgåelige.

Jeg er overbevist om at motor udvalget gør alt i vores interesse, og at deres arbejde med den nu helt manglende paramotor-uddannelse, er en nødvendighed.

Det faktum at vi ikke kan flyve trike uden UL certifikat, gør desværre nye regler i DHPU regi nødvendige.Jeg ser ikke dette som et onde men en klar fordel for tilgangen til sporten, hvor flere vil få muligheden for at prøve paramotor da mange ikke fysisk kan starte/handle med 30-40kg på ryggen....og der er mere sikkerhed i trike så de strengere regler fra SLV er helt i vejret..

..men der ER tale om nye tillæg...nye extra krav/regler/tiltag (som man ser på det)....som blev tilføjet DHPU-Håndbog-( 3. Udgave Rev.C 22-04-2007)... og diverse rettelser til BL.9-5 ved sidste revision....bla da man overførte ppg-phg regler fra BL-9-6 til BL 9-5.

De nye beviser/stempler er måske tænkt som bedre administration og ikke extra regler.....et redskab til bedre kontrol.måske?

"Som jeg læser tillægene.. skal man nu have stempel(motorbevis) som først opnås efter udtjek med 20 loggede timer sammen med en instruktør..hvilket jeg finder helt urimeligt og ret usandsynligt at der overhovedet er nogen i Danmark der har dette iorden..eller på nogen måde kan få det i fremtiden...man må ikke flyve på egen hånd de første 20 timer..."

Jeg har fejlagtig opfattet det som 20 timer for alle uanset parapro trin, men efter en snak med formanden for ppg udvalg er det tiltænkt grønne elever/"rene" paramotorpiloter.

Tror ikke der en eneste "lovlig" paramotor-pilot der har motorbevis-stempel, med alle skriftlige loggede motortimer, og udtjek fra 20 timer sammen med en instruktør, hvor også instruktøren er blevet udtjekket lovligt...etc..etc...

..at samle 20 log timer med motor kan nemt tage over et år..og hvis man så er grounded fordi instruktør ikke kan eller vejret driller...kommer det til at tage en evighed at logge 20 timer....de færreste får mere end 5-10 ture om året med 1-2 timer flyvning ...

"Et udtjek(underskrift) i logbog eller ansøgning om MO-Bevis/stempel på rating af instruktør efter 1-2 timers instruktion burde være nok."......måske er det sådan det kommer til at foregå... men det er står ikke klart i de nye tiltag

Der er måske også nogle derude der kun vil flyve paramotor...og det har jeg hørt udvalget arbejder på..noget med PP2 og motor...GOD IDE

Jeg har selv været for hurtig ude med kritik af de "nye" regler.....jeg tar ellers hatten af for det store og flotte FRIVILLIGE arbejde i laver i DHPU/motorudvalget.....
Jonni Laumann
Webmaster

Tilbage til Klub Forum